• آدرس تهران پاسداران بالا تر از برج سفید ، رو به روی بوستان هفتم - مرکز خرید پاسداران طبقه 4 - واحد 38
تلفن تماس :  021-22559705

مراقبت های بعد از جراحی تیرویئد

ید درمانی بعد از عمل تیروئید
ید درمانی نوعی پرتودرمانی است که سال‌هاست برای درمان سرطان تیروئید مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است. این روش درمانی کم خطر و مزایایی بسیاری برای بیمار دارد. ید درمانی بعد از جراحی تیروئید برای مقابله با سلول‌های سرطانی باقی مانده انجام می‌گیرد. سلول‌های تولید کننده هورمون تیروئید تنها سلول‌های بدن انسان هستند که ید موجود در مواد غذایی را جذب می‌کنند و از آن برای تولید و ساخت هورمون‌های غده‌ی تیروئید استفاده می‌کنند.

عوارض ید درمانی بعد از جراحی تیروئید
بعضی اوقات غده تیروئید بعد از درمان، مقداری تحریک پذیر میشود. این حالت معمولا بعد از چند روز از بین می رود. یکی از عوارض طولانی مدت و شایع درمان با ید رادیواکتیو کم کاری تیروئید می باشد، پس مهم است که یک ماه بعد از درمان یک آزمایش خون هورمون های تیروئیدی بدهید که در صورت ایجاد این عارضه سریع تر با داروی لووتیروکسین درمان شوید.

عوارض بعد از عمل تیروئید
پزشک جراح شما در رابطه با جراحی و علت انجام آن به شما توضیحاتی خواهد داد. مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی تیروئید نیز دارای خطرات و ریسک است. به عنوان مثال خطر خونریزی بعد از عمل وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است.

خطر عفونت به حدی پایین است که حتی گاها نیازی نیست به طور منظم و روزانه آنتی بیوتیک مصرف کنید.

همچنین خطر صدمه رسیدن به اعصاب مهم گردن که به آن ها عصب های حنجره راجعه گفته می شود، بسیار پایین است. این اعصاب تارهای صوتی را کنترل می کنند. آسیب دیدن این اعصاب می تواند بر صدای شما تاثیر بگذارد.

غدد پاراتیروئید در نزدیکی غده ی تیروئید قرار دارند و ممکن است در طی عمل جراحی تیروئید، دچار آسیب دیدگی شوند. آسیب دیدن غدد پاراتیروئید می تواند به افت سطح کلسیم خون منجر شود. همچنین احتمال کمی وجود دارد که داروی بیهوشی روی شما تاثیر خوبی نگذارد.

علائم افت کلسیم بعد از عمل تیروئید
یکی از شایع‌ترین باور‌ها میان مردم بروز بیماری کمبود کلسیم بعد از جراحی تیروئید است. کلسیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد مغذی بدن از موضوعات بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی علائم کمبود کلسیم عبارت انداز:

بی‌حسی
سوزش در نوک انگشتان
گرفتگی ماهیچه‌ها
کم‌اشتهایی
مشکل در بلعیدن
درد قفسه سینه
گرفتگی حنجره
خشک شدن پوست
بهبود و ریکاوری در منزل
دوره ی نقاهت و بهبودی برای اکثر افراد بین یک تا دو هفته است. توصیه می شود که به مدت یک هفته پس از عمل جراحی رانندگی نکنید. هیچ محدودیت خاص دیگری وجود ندارد. بسته به میزان بافت تیروئیدی که برداشته شده و دلیل عمل جراحی شما، ممکن است تحت هورمون درمانی (سینتیروئید یا سیتومل) قرار بگیرد. پزشک وضعیت موجود را با شما در میان خواهد گذاشت.