• آدرس تهران پاسداران بالا تر از برج سفید ، رو به روی بوستان هفتم - مرکز خرید پاسداران طبقه 4 - واحد 38
تلفن تماس :  021-22559705

معاینات فیزیکی تیرویئد

بررسی چشمی تیروئید برای این کار سر بیمار کمی به عقب خم می‌شود و سپس قسمت جلویی گردن به دقت بررسی می‌شود. در صورتی که تیروئید بین غضروف کریکوئید و شکاف suorasternal قابل مشاهده باشد، تقارن غده، تورم آن و توده‌های آشکار بررسی می‌شود. همچنین بررسی بلع بیمار و مشاهده حرکات بالا و پایین غضروف کریکوئید، غضروف تیروئید و خود غده تیروئید به تشخیص بیماری کمک می‌کند.

لمس تیروئید
در این معاینه، به کمک انگشتان هر دو دست و در حالی که گردن بیمار کمی به پشت خم شده باشد، غده تیروئید معاینه می‌شود. معاینه تیروئید در حالی که گردن از بالا تا پایین برای یافتن نشانه‌های بیماری لمس می‌شود، انجام می‌گیرد.

بلع بیمار نیز مطابق قبل، برای لمس بالا رفتن تنگه غده تیروئید استفاده می‌شود که البته همیشه قابل لمس نیست.

هر دو لوب راست و چپ تیروئید از لحاظ اندازه، یکپارچگی، گره‌های لنفی و سفتی بررسی می‌شوند.

بررسی دست‌ها
دست بیمار به منظور بررسی خشکی دست (کم کاری تیروئید)، تعریق بیش از حد دست (پرکاری تیروئید) و همچنین لرزش آن (پرکاری تیروئید) بررسی می‌شود.

بررسی نبض
ضربان نبض بیمار به منظور بررسی افزایش (پرکاری تیروئید)، کاهش (کم کاری تیروئید) یا بی‌نظمی آن (تیروئید سمی) بررسی می‌شود.

بررسی چشم‌ها
چشم بیمار برای وجود اگزوفتالموس (بیرون زدگی چشم) که از علائم بیماری گریوز (پرکاری اتوایمیون تیروئید) است، بررسی می‌شود. همچنین در صورتی که صلبیه (سفیدی چشم) در بالای عنییه (قسمت رنگی چشم) مشخص باشد، می‌تواند نشان دهنده بیماری گریوز باشد. قرمزی و التهاب ملتحمه نیز بررسی می‌شود.

حرکات چشم بیمار به کمک حرکت انگشت دست در جهت‌های مختلف در حالتی که سر بیمار ثابت است، بررسی می‌شود. هر گونه محدودیت در حرکات چشم، درد یا دو بینی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری تیروئید باشد.